Les Petites Aiguières, een paradijselijk plekje in het noorden van de Gard.

In het noorden van de Gard, tussen Cal en Bouquet, heeft het riviertje Valat de Séguissous een prachtige canyon uitgesleten. Je wandelt er door de rivierbedding, langs natuurlijke waterbassins, van kleine naar grotere watervalletjes. Het water is er helderblauw en het lijkt alsof je ergens in een paradijs terecht gekomen bent, dit zijn les Petites Aiguières.

Na enig opzoekwerk bleek dat het geen evidente wandeling zou worden. Via een verslag van iemand vonden we de coördinaten waar we de auto konden parkeren. Van daaruit wandelden we over een relatief gemakkelijk pad richting de rivierbedding. Het laatste stuk was echter enorm steil en lag bezaaid met losse stenen, hier vond de eerste uitschuiver al plaats. Enige voorzichtigheid is dus geboden.

Toen we bij de rivierbedding aankwamen, zagen we meteen het helderblauwe water. Adembenemend mooi, onze tocht was voor mij op dat moment al geslaagd. Dit had ik nog nooit gezien. Een witte, kalkachtige bodem met helderblauw water, kleine poeltjes en nog kleinere watervalletjes. Prachtig!

We wisten dat we stroomopwaarts moesten lopen om tot bij de grote waterval te komen. Al leek onze missie snel op te houden, we vonden niet meteen een pad en het water stond op die plek te hoog om er door te lopen zonder natte voeten te halen. Na even wat zoeken vonden we toch al snel een klein weggetje langs de oever van de rivier. Oef, we waren nu echt vertrokken! Soms moesten we door de begroeiing heen kruipen, maar het grootste deel van de tijd kon je makkelijk langs de oever of door de rivierbedding blijven wandelen. We volgden de rivier voor ongeveer 2km, maar waren toch makkelijk een uur onderweg. Echt vlot wandelen deed het niet, maar dat maakte ons helemaal niets uit want het was er echt zo mooi!

Na een tijdje bereikten we de grote waterval. We waren even sprakeloos! Wat een prachtige plek. Het voelde echt alsof we in een paradijs waren aangekomen. En het leukste van al, we waren er helemaal alleen. Nog niemand waren we tegengekomen. Het was toch paasvakantie, ook in Frankrijk, maar het was er zalig rustig. Waarschijnlijk is het hier in de zomer wel drukker, maar doordat deze plek niet zo makkelijk te bereiken is, zal het geen overrompeling van toeristen zijn die even in de poeltjes willen komen zwemmen. Voor een frisse duik was het water nu helaas nog te koud.

Nadat we van het uitzicht genoten hadden en ons lunchpakket verorberd hadden, besloten we om terug te keren. Niet via dezelfde weg, maar door aan de overkant naar boven te klauteren om bovenaan de waterval uit te komen. Hier zijn we toch even het foute pad ingeslagen waardoor we op een gegeven moment echt moesten rotsklimmen, niet meteen de veiligste optie. We waren veel te veel gestegen waardoor we de kloof niet meer konden oversteken. Op goed geluk toch een stukje terug gezakt en nu zaten we wel terug op het goede pad. Nog even genieten van het zicht bovenaan de waterval en dan weer op pad richting de auto. Ook hier was het zoeken naar de juiste weg, nergens vind je namelijk aanwijzingen welk pad je moet volgen. Toch handig dat je de gpsfunctie van je gsm kan gebruiken als je het even niet meer weet. We waren uiteindelijk relatief snel terug bij de auto.

We zijn nog steeds zo blij dat we naar deze plek gekomen zijn. Het was er echt adembenemend mooi. Kan je deze wandeling met kinderen doen? Ons goed geoefend stappertje zou dit mee kunnen doen, al zouden we die klim na de waterval toch moeten inruilen voor een andere weg. Het leuke eraan is dat je zelf een beetje je weg moet zoeken, wat het toch wel een echt avontuur maakt. Deze wandeling moet je wel echt op stevige wandelschoenen doen, zelfs als het hoog zomer is. Met slippers of sneakers zou ik dit echt niet aanraden. Met een wandelwagen is deze wandeling niet te doen, zelfs niet met een wandelrugzak, aangezien je langs steile weggetjes komt waar je makkelijk kan uitschuiven en soms toch ook door dicht struikgewas moet klauteren om het pad te kunnen volgen. Voor kinderen jonger dan 8 jaar lijkt me deze tocht te hoog gegrepen, het is op zich geen lange wandeling maar ze is echt wel enorm uitdagend, en niet altijd zonder risico. Je kind moet dus echt al wel wat gewend zijn, en je moet zelf ook een beetje kunnen inschatten wat zij of hij aan kan. Een gewaarschuwd mens...

We deden deze wandeling tijdens de paasvakantie, er stond toen nog wel een beetje water in de rivier. Geen idee hoeveel water er tijdens de zomermaanden stroomt. De meeste kleine riviertjes daar in de omgeving drogen bijna volledig op, deze wandeling zou er dus helemaal anders uit kunnen zien als er minder water in de rivier staat.

We parkeerden ons tussen Cal en Bouquet, met volgende gps-coördinaten: 44.16924, 4.25822. Hieronder zie je welke weg we gevolgd hebben tot aan de rivierbedding en dan door de rivierbedding tot aan de waterval (rode stipjes). Onze terugweg is bij benadering, aangezien het eerste stukje na de waterval tot aan de weg niet op de kaart staat (groene stipjes).