De Schorre: het Trollenbos

Net voor de zomervakantie las ik dat de Deense kunstenaar Thomas Dambo voor de Schorre 7 reuzegrote trollen had ontworpen. Op foto zagen deze magische wezens er super knap uit, dus dit uitstapje kwam mee op onze to-do list te staan.

Deze zaterdag was het dan eindelijk zo ver. Het beloofde mooi weer te worden, we hadden een playdate met familie gepland dus dit was het ideale moment om de trollen te gaan ontdekken. Ook is er in de Schorre een blotevoetenpad, en laat dat nu net één van de favoriete activiteiten van Alixe zijn. Win-win! Over dit blotevoetenpad vertel ik in een latere post meer.

De eerste trollen hadden we na aankomst vrijwel meteen gevonden. Op het grote grasplein lagen twee reusachtige feeërieke wezens naar de wolken te staren. Je kon ze van heel ver zien liggen en de kinderen waren meteen verkocht. Wanneer we bij deze prachtige trollen aankwamen, werd pas echt duidelijk hoe groot deze waren. We werden er allemaal een beetje stil van. De kunstenaar maakte gebruik van gerecycleerd hout en takken. Op zich allemaal grove materialen en toch zat er best wat expressie op de gezichten van de trollen.

Nadat we dit mooie trollenkoppel uitvoerig bestudeerd hadden, gingen we op zoek naar de anderen. Er is geen plannetje om de trollen te vinden, dus is het de bedoeling dat je echt op zoek gaat doorheen de bossen in de Schorre. Omdat we op de website hadden gezien dat er ook een trol bij het water stond, liepen we naar de plas in de buurt van het trollenkoppel. Helaas was hier geen trol te bespeuren. Dan maar terug het bos in. Dat bleek de juiste keuze te zijn want niet lang daarna kwamen we de volgende trol alweer tegen. Deze baardige trol zat op een vervallen muurtje en was grote kralen aan een ketting aan het rijgen.

Nadat we deze trol bewonderd hadden, moesten we een keuze maken. Er vertrokken van aan de trol verschillende weggetjes. Een zandweggetje door het bos of een houten knuppelpad? We besloten het zandweggetje te volgen, we kwamen verschillende kruispuntjes tegen waar we de kinderen de keuze lieten maken of we links, rechts of rechtdoor gingen. We liepen langs een vijvertje en aan de overkant van de vijver stond een mooie trol een emmertje water te scheppen. Bij deze trol konden we niet dichtbij komen maar vanaf de overkant kon je wel zijn prachtige reflectie in het water zien. Alixe besloot dat dit haar favoriete trol werd.

Uiteindelijk kwamen we toch op het knuppelpad uit. Nadat we dit even gevolgd hadden, zagen we in de verte een groot magisch schepsel op het pad zitten. We hadden de vierde trol, Arvid genaamd, gevonden. Deze bleek een grote, houten speer te maken terwijl hij even uitrustte op het pad. Ook Arvid was prachtig gemaakt. Alixe keek verwonderd naar zijn grote neusring en vroeg zich af waarom deze ring niet door zijn oor zat.

We volgden het knuppelpad verder en klommen via enkele grote houten trappen naar boven. Nu stonden we bovenaan het grote trollenkoppel dat we eerst al gevonden hadden. We gingen verder op ons gevoel af en niet veel later zagen we een grote, houten toren uit het bos opduiken. Bij de  vuurplaats naast de toren hield een gemaskerde trol de wacht.
We beklommen de hoge toren (niet voor mensen met hoogtevrees), eens boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht, we konden zelfs het Atomium zien.

De kleine kindervoetjes begonnen langzaamaan moe te worden. De laatste trol hield zich nog ergens verborgen, maar we besloten hem niet meer te gaan zoeken. Hier zullen we misschien nog een keertje voor terug komen.

Dit was een magische, wondermooie maar bovenal geslaagde uitstap. Het bos rondom de Schorre biedt voldoende afwisseling, het is leuk om langs het knuppelpad te wandelen en er valt vanalles te beleven. We kwamen een speelbos tegen, er is een grote speeltuin en uiteraard het blotevoetenpad. Helaas is de wandeling niet zo goed toegankelijk voor rolstoelen of kinderwagens, aangezien je wel wat hoogteverschillen moet overwinnen, er hier en daar steile trappen zijn en het terrein na slecht weer best modderig is. Wij hadden een kinderwagen bij en we hebben deze toch af en toe moeten dragen.
Voor de rest is dit een topactiviteit. Kinderen met een klein beetje verbeelding kunnen de wildste verhalen verzinnen bij de trollen. Er zal hier nog lang over de deze prachtige, feeërieke wezens nagepraat worden.